top of page
Search

Wellbeing, jóllét – mit is jelent pontosan?

A jóllét azt az állapotot fejezi ki, amikor valakinek jó az egészéges, jól van.


A jólléthez tartoznak azok a tényezők, amelyek segítenek, hogy hatékonynak, eredményesnek és fejlődésre késznek érezd magad, miközben segít a kiégés ellen hatni és csökkenteni a stresszt.


Vajon miért fontos a munkahelyi jóllét, a te saját jólléted? A munka, a munkakörnyezet jóléted számos aspektusára hatással lehet, beleértve fizikai, mentális, szociális és pénzügyi helyzeted, valamint egészséged.

Mentális egészséged karbantartására számos támogató eszköz létezik: stresszkezelés, konfliktuskezelés, mentális jóllét programok, pszichológiai tanácsadás, coaching, mentális betegségek kezelése, foglalkozás-egészségügyi támogatás, mindfulness, reziliencia fejlesztése.


A Deloitte felmérése szerint a világjárvány nyomán egyes cégek nyilvánosan elkötelezték magukat a munkaerő jólétével kapcsolatos problémák megoldása mellett, jelentős forrásokat elkülönítve a jólét, az egészség javítására. A szándék jónak tűnik, de csak akkor érhető el előrelépés, ha a munkatársak rossz közérzetének kiváltó okait kezelik.


A munkakörnyezetben három tényező van nagy hatással a jóllétre:

1.) a vezetői magatartás minden szinten,

2.) hogyan van kialakítva a szervezet és a munkakörök,

3.) a szervezeti szinteken átívelő munkamódszerek.


A mai gyorsan változó világban könnyű szem elől téveszteni azt, ami igazán számít: a saját boldogságodat. A boldogság megfoghatatlan fogalomnak tűnik, valójában a tudományban gyökerezik. A pozitív pszichológia, a pszichológia egyik ága, feltárta a tartós boldogság elérésének titkát.  

 

A life coaching, a személyes fejlődés hatékony eszköze, segíthet abban, hogy mentális egészséged karbantarthasd. A boldogság nem csak egy múló érzelem, hanem egy olyan dolog, amire képes vagy te is.

 

A pozitív pszichológiai kutatások szerint a boldogságot

1.) a genetika,

2.) az életkörülmények és

3.) a szándékos tevékenységek kombinációja határozza meg.

 

Bár a genetika és az életkörülmények is szerepet játszanak, a jó hír az, hogy jelentős mértékben kontrollálhatod ezeket azokkal a szándékos tevékenységekkel, amelyek hozzájárulnak boldogságodhoz.

 

Boldogságszinted a következőkkel javíthatod:

 

  • Fejezd ki hálád életed pozitív történései miatt, akár kicsik, akár nagyok, ez a figyelmed áthelyezi arról, ami hiányzik, arra, amid van. Az optimista szemlélet kialakítása, erősíti a kihívások leküzdésére és a céljaid elérésére való képességed.

 

  • Segíts másokon anélkül, hogy bármit is várnál viszonzásul, ez erősíti a kapcsolódást, célok elérését, miközben pozitív hatással vagy rájuk is.

 

  • Az egészséges táplálkozás, a testmozgás, a megfelelő alvás minősége és mennyisége, vagyis az öngondoskodás alapjai, elősegítik a fizikai és mentális jólléted, megteremtve a kiegyensúlyozott állapot alapjait.

 

  • A pillanatban való jelenlét és az itt és most értékelése, az éber figyelem gyakorlása, csökkenti a stresszt, fokozza az öntudatot, és elősegíti a belső béke érzését.

  • Életcélod felfedezése és követése, tetteid értékrendedhez való igazítása irányt mutat és motivált leszel.

 

  • Haragod elengedése, megbocsátás azoknak, akik megbántottak, felszabadít a neheztelés súlya alól, és lehetővé teszi, hogy könnyebb szívvel haladj előre.

 

  • Olyan tevékenységekben való részvétel, amelyekbe teljesen bele tudsz merülni, lehetővé teszik, hogy elvessz a pillanatban és megtapasztald az úgynevezett flow állapotát, amikor erőfeszítés nélkül koncentrálhatsz arra, amit csinálsz. Ez az öröm és az elégedettség érzéséhez vezethet.

 

  • Szánj időt pozitív élményeid megélésére, értékelésére, akár kicsi, akár nagy.

 

Az igazi boldogság elérése felé haladnod kihívást jelenthet, különösen akkor, ha az élet elkerülhetetlen akadályaival, nehézségeivel kell szembenézni. Ekkor tudsz támogatást kérni egy olyan segítő szakembertől, aki megadja az útmutatást, amelyre szükséged van ahhoz, hogy szándékaid tartós változássá tudd alakítani.

 

Az coaching során elsajátított készségek nem csak az azonnali átalakulást szolgálják, élethosszig tartó eszközöket kapsz kézbe, amelyeket felhasználhatsz mentális jólléted, boldogságod eléréséhez és fenntartásához.

 

A coaching egy személyre szabott jólléti támogatás.


  • Egy képzett coach segíthet abban, hogy felismerd értékeid, értelmes célokat tűzz ki, és stratégiákat dolgozz ki akadályaid leküzdésére. Azáltal, hogy felhatalmaz téged arra, hogy átvedd az irányítást saját életed és a céljaid megvalósítása érdekében, jelentősen megnövelheti boldogság- és jóllét szintedet.

 

  • A coaching folyamat alkalmazkodik egyéni körülményeidhez, ott és abban az élethelyzetben, szituációban segít, ahol épp szükséges, azzal, amire neked szükséged van. Igaz, hogy a coaching üléseket képzett szakember segíti, az irányítás egyértelműen a te kezedben van.


  • A fő cél, hogy képessé tegyen téged arra, hogy megtaláld önmagadban saját válaszaid. Ebben a partnerségben nem a coach, hanem te határozod meg a célokat, a folyamatot és azt, hogyan néz ki saját sikered. A coach biztosítja a szakértelmet, új perspektívákat és másfajta gondolkodásmódot hoz a partnerségbe.


  • Objektív perspektívát biztosít, ami mentes az előítéletektől és érzelmektől, amelyek elhomályosíthatják saját ítélőképességedet. Segítségével új perspektívából láthatod kihívásaid és lehetőségeid.


  • Képessé tesz arra, hogy kézbe vedd életed irányítását, megalapozott döntéseket és tartós pozitív változást hozz létre. Értékes készségeket sajátíthatsz el, amelyeket életed minden területén alkalmazni tudsz.


Az coaching előnyei messze túlmutatnak a boldogságon és a mentális egészség területén is. Tanulmányok kimutatták, hogy a coaching hatékonyan csökkenti a stresszt, a szorongást és a depressziót. Azáltal, hogy segít megküzdési mechanizmusaid kialakításában, az önbecsülés javításában és a változásokhoz való alkalmazkodás növelésében, megváltoztathatja mentális jólléted.

 

Igaz, hogy a coaching felbecsülhetetlen eszköz lehet boldogságra való törekvésedben, a végső erő benned rejlik.

31 views0 comments

Comments


bottom of page